lunes, 11 de abril de 2011

Codillo - eller knoke om du vil.

Tenkte jeg skulle lage en kategori her på bloggen med mat som jeg mener er veldig typisk spansk. Det er en del ting som spises her under solen og som ikke er så vanlig hjemme i Norge. Knoke, tilberedt på dennne måten, er en av de tingene jeg mener er typisk spansk, det er ihvertfall ikke noe jeg har spist mye av mens jeg bodde i Norge, men si gjerne ifra om du mener jeg tar feil.

Spanjolene er veldig flinke til å spise opp alt, og da mener jeg alt på de dyrene de slakter. Jeg tror det var slik før hjemme også men det har nok forsvunnet litt etter litt. Det har nok også sammenheng med at det finnes gode slaktere i hver eneste landsby her, mens hjemme i det kalde nord ser det ut til at dette er en utdøende yrkesgruppe.
Vel nok om det , jeg kjøpte 2 ferdig saltede knoker hos min lokale slakter Angel , han vakumpakker knokene etter at de har ligget i saltlake, om du får tak i noe lignende hjemme i det kalde nord vet jeg ikke , kanskje noen av dere vet?

Til 4 personer brukte jeg følgende;
       2 knoker (tilsammen 1 kg)         /       2 codillos (1kg el peso total)
                     2 løk                               /                       2 cebollas
                 5 gulrøtter                          /                     5 zanahorias
                  8 poteter                          /                        8 patatas
               1/2 purreløk                       /                        1/2 puerro
             2 hvitløksfedd                      /                  2 dientes de ajo
             3 laubærblad                      /                   3 hojas de laurel
       8 svarte pepperkorn                /                  8 pimientos negros
        en god klunk hvitvin                 /         un cuarto de vino blanco

Fyll en stor kjele med vann og legg knokene oppi, de skal dekkes helt av vannet. Skrell løken og del den opp i skiver ha den opp i vannet. Skjør purreløken i skiver også, ha den sammen med pepperkornene, laubærbladene,hvitløksfeddene og en gulrot opp i kjelen. La det hele koke opp, når det koker har du oppi en god klunk hvitvin, jeg måler aldri når jeg lager denne rette men jeg kan tenke meg at jeg bruker ca. 4 dl, men her gjør du som du føler for. La knokene koke videre i 90 minutter på middels varme.

Deretter skreller du potetene og resten av gulrøttene og deler dem opp i biter, ha dem i kjelen og la det hele koke videre på middels varme i 30 minutter. Da burde potetene være kokt og kjøttet mørt. Ta knokene opp og skjær opp kjøttet, hell litt av kraften i en dyp tallerken og legg opp kjøtt og poteter og gulrøtter på tallerknen , pynt med litt frisk persille om du vil, så gjenstår det bare å si velbekomne.

                                              Ha en fin dag!

No hay comentarios:

Publicar un comentario