sábado, 23 de julio de 2011

Hello Kitty og Is Kjeks

Til Josefines bursdag i påsken hadde tante også lagd Hello Kitty kjeks ,som også falt i smak hos bursdagsbarn og inviterte. Tante går god for at disse kjeksene tåler en støyt, de ble nemlig lagd i Spania og fraktet hjem godt pakket inn i kofferten , men ikke en eneste en hadde knekt da vi kom frem så disse kan med hell bakes for deretter å flyttes på.
 Grunnen til at jeg lagde dem før vi reiste hjem er at det tar lang tid med pyntingen av disse kjeksene og bursdagen skulle feires med en gang vi kom hjem , så da ble langtransport løsningen. Om du vil prøve trenger du;

             200g smør          /     200g de mantequilla
             200g melis         /    200 g de azucar glace
                 1 egg              /             1 huevo
       ca 400g hvetemel    /     ca 400g de harina
          1 vaniljestang      /       1 vaina de vanilla

Begynn med å røre melisen og smøret sammen i en mikser til det blir en fin masse. Ha deretter i frøene fra vaniljestangen. Ha i egget og la det bli godt blandet.
 Fra nå av er det håndkraft som gjelder. Sikt inn melet litt etter litt og bruk hendene til å kna det hele sammen til en fast deig. Ikke sikt i alt melet med en gang ,for deigen din må ikke bli for tørr og mel mengden i denne oppskriften avhenger litt av størrelsen på egget ditt. Når deigen er fast og fremdeles litt klissete legger du den i en plastpose og avkjøler den i minst en time i kjøleskap, gjerne lengre.
 
Så er det bare å kjevle ut deigen på ett melet bakebord, jeg kjevler den ca 4 mm tykk, og skjære eller stikke ut til de formene du ønsker. Ett tips er å bare ta ut en liten del av deigen av gangen og la resten ligge i kjøleskapet mens du kjevler og stikker ut, for denne deigen "smelter" lett og blir vanskelig å kjevle ut om den er for varm. Jeg hadde på forhånd klippet ut Hello Kitty sitt hode og is på kjeks i svart papp. Disse pappformene la jeg oppå den ferdig utkjevlede deigen, deretter skar jeg rundt med en skarp kniv og voila, Hello Kittys hode ferdig til steking. 
Kjeksen stekes midt i ovnen på 175 grader i 5 - 8 minutter. Steketiden varierer litt, følg med underveis for disse kjeksene blir bare svakt gyldne når de er ferdige .


Når kjeksen kommer ut av ovnen er de fortsatt litt myke så la dem ligge noen minutter på bakeplaten å avkjøles før du flytter dem over på rist.
 De blir harde og perfekte til å dekorere når de er helt avkjølte , og de er holdbare i ca 4 uker om de oppbevares i en tett boks. Så kommer den delen som jeg synes er den artigste , nemlig å dekorere kjeksene. Jeg lar dem gjerne få hvile til neste dag eller minst 5 timer før jeg begynner å dekorere slik at jeg er helt sikker på at de er kalde helt igjennom. Jeg bruker denne varianten av royal icing til å dekorere mine kjeks med;

     1 kald eggehvite     /      1 clara de huevo fria
      0,5 ts sitronsaft      /    0,5 chucaradita de limon
          2-4 dl melis        /      2-4 dl de azucar glace

Pisk eggehviten stiv,ha deretter i sitronsaften og melisen litt etter litt , hele tiden mens du lar maskinen piske videre. Icingen skal bli ganske så stiv , om det blir for mye melis ha i noen dråper vann eller omvendt om den blir for tynn.
 Jeg dekker til icingen med ett fuktig kjøkkenhåndkle mens jeg dekorerer ellers blir den hard og klumpete, siden jeg bruker forskjellige farger blander jeg noen spiseskjeer med icing med den fargen jeg ønsker og resten holder seg "myk" under kjøkkenhåndklet.Jeg bruker Wilton tipp 2 til å lage linjene rundt kjeksen , som holder på den litt mere flytende icingen som jeg fyller ut figurene med, denne borden bør få tørke minst en time slik at den er helt tørr når du dekorerer videre. Det er litt vanskelig å se på disse bildene men håper dere skjønner hva jeg mener.

Så er det bare å bruke fantasien og konditorfarger og dekorere i vei som best man kan, det blir en del prøving og feiling underveis men denne gangen ble jeg veldig fornøyd med resultatet.Viser dere en del bilder av hvordan dekoreringen foregikk denne gangen slik at dere kan gjøre dere opp en ide om hvordan jeg gikk frem. 
Det er viktig å være tålmodig underveis for du må gi icingen tid til å tørke helt før du begynner med detaljene. Dessuten er det litt tidkrevende å mikse alle de forskjellige fargene du trenger, og gjøre rent tipper og sprøyteposer mellom hver farge du bruker. Men jeg synes det er verdt tiden jeg bruker når jeg ser de ferdige kjeksene.
Mange synes kanskje dette blir litt vel mye arbeid for ett par kjeks , men jeg liker det og det får meg faktisk til å slappe av. Uansett kjeksen kan spises som den er også , uten royal icing om du ønsker det , det er kanskje ikke den mest velsmakende kjeksen i verden men den går fint å spise.
 Jeg ble totalt sett veldig fornøyde med disse og det var bursdagsbarnet også. Er kanskje mest overrasket over at de overlevde reisen i kofferten uten å brekke. Har på følelsen at det ikke blir siste gang jeg dekorerer disse kjeksene.
På iskrem kjeksene skrev jeg Josefine 4 år med spiselig blekk, det falt i smak.

Ha en fin dag!

1 comentario: