lunes, 29 de agosto de 2011

Min bursdagskake

Neste kake ut var min egen bursdagskake og det var godt den var til meg selv ,for når jeg skulle trekke den med sukkerpasta og lage dekorasjonene gikk det meste som kunne gå galt galt. Den dagen jeg skulle pynte og fylle kaken slo varmen til her i Spania for fult og det var vel rundt 40 grader ute og det påvirket sukkerpastaen min til å bli en uformelig klump istedet for den medgjørlige deigen den normalt er.
 Det var nesten umulig å få kjevlet den ut og den sprakk på flere steder da jeg la den på kaka. Men god ble den så det var den eneste trøsten. Jeg lurte litt på å droppe å blogge kaken men jeg er jo ingen ekspert så mine feil får også en plass her på bloggen.Til kakebunnen denne gangen brukte jeg denne oppskriften;

               5 egg                /                    5 huevos
          2 dl sukker           /                  2 dl de azucar
        2 dl hvetemel         /                  2 dl de harina
       1,2 dl potetmel       /           1,2dl de harina de patata
      1,5 ts bakepulver   /  1,5 chucaraditas de levadura en polvo

 Jeg begynte med å piske eggedosis av eggene og sukkeret , deretter blandet jeg alt det tørre i en bolle før jeg siktet det inn i eggedosisen. Så helte jeg røra i en smurt form om jeg også hadde forhøyet med bakepapir slik at det blir lettere for sukkerbrødet å heve seg høyt i ovnen.
Kaken ble så stekt på 150 grader på nederste rille i ovnen i 50 minutter. Denne gangen ble jeg belønnet med en høy og fin kakebunn som ikke falt sammen i midten, så dette er helt klart en oppskift jeg kommer til å bruke igjen senere, den er beregnet på en 26cm form men jeg brukte en firkantet 24cm  form denne gangen og det var den helt perfekt til.
Det første laget med fyll denne gangen var nugattikrem,den samme som jeg brukte til frosting på mine sitroncupcakes. Den smakte fortreffelig og er dessuten veldig lett å lage. Jeg brukte;

                          3 dl fløte              /        3 dl de nata
                       200g nugatti          /       200g de nutella

Pisk fløten til krem og så bare vender du inn nugattien. Enkelt, raskt og smakfult. Det blir ett tykt lag med fyll til en kake av denne mengden.
Fyll nummer to denne gangen var en blåbær og bringebær mousse som jeg lagde etter denne oppskriften;

    130g bringebær     /      130g de frambuesas
         70g blåbær        /        70 g de arandanos
         1ss sukker         /       1 chucara de azucar
         0,5 dl vann         /            0,5 dl de aqua
        2 gelatinblad      /        2 hojas de gelatina
           2 dl fløte          /               2 dl de nata

Jeg brukte frosne bær denne gangen men denne moussen går også fint å lage med friske bær. Legg først gelatinplatene i bløt i vann i ca 5 minutter. Ha bærene , vannet og sukkeret i en kjele og la det hele koke opp.
 Klem vannet ut av gelatinbladene og ha dem i kjelen , ta kjelen av varmen og rør til gelatinen er oppløst. Sett så det hele i kjøleskapet til det blir kaldt og får syltetøykonsistens. Pisk så fløten til krem og vend  inn bærblandingen.Ha det hele på kaken og sett den kaldt i noen timer slik at moussen stivner ordentlig.

Denne moussen smaker friskt og godt og sammen med nugattikremen ble det en perfekt blanding. Etter at kaken var fylt var den høy og fin, faktisk den høyeste kaken jeg har laget noen gang, so far so good ,men så begynte problemene
 Det gikk fint å sparkle kaken med sjokoladesmørkrem som du finner oppskriften på her. Jeg hadde frossen smørkrem i fryseren og det gikk helt fint å bruke den , kjekt å vite om du får smørkrem til overs når du lager kaker er det bare å fryse den ned til senere bruk. Vel etter mye kjevling fortvilelse og diverse mindre pene ord fikk jeg endelig kjevlet sukkerpastaen stor nok til å dekke kaken min. Men da jeg løftet den opp over kaken , var det så varmt at den var nærmest rennende og resultatet ,sprekker i lokket på flere steder.
Det var ikke mye annet å gjøre en å dekke over sprekkene som best mulig med dekorasjonene, noe som førte til at jeg syntes kaken ble litt overfylt. 
Når det gjaldt båndene som skulle være på toppen og rundt kaken slik at den så ut som en gave, ble de også rennende og dermede ble de veldig usymmetriske og i forskjellige størrelser.

 Du ser sprekkene i kaken flere steder på bildene her , men nå har jeg lært er det 40 grader ute skal man ikke leke med sukkerpasta, selvom man har air condition på kjøkkenet.
Men ,men ,kaka smakte godt så det er vel det viktigste for gjestene tross alt, og ett år eldre det ble jeg uansett.
                                             Ha en fin dag!



No hay comentarios:

Publicar un comentario