domingo, 16 de octubre de 2011

Pernilles Little Pet Shop kake

Hei alle sammen , har vært veldig stille her inne nå men etter at jeg begynte å jobbe igjen har tiden bare ikke strekt til , hadde trengt 30 timer i døgnet, dessuten har vi vært igjennom både magesyke og feber hele hurven så blogging har ikke vært prioritert. Det betyr ikke at jeg ikke har laget mat og bakt , så blogginnlegg vil komme fremover. Litt høstgodt vil det bli fremover, men frem til det fortsetter jeg med oppdatering på kakefronten.Tantes eldste gulljente feiret 8 års dagen sin mens tante var hjemme i Norge på sommerferie og da måtte jo tante lage kake til gullet sitt. Etter litt rådslåing med min søster ble den opprinnlige tanken om å lage en prinsesse kake byttet ut med ideen om en Little Pet Shop kake.
Little Pet Shop er visst det helt store om dagen der i gården og da måtte det jo bli en kake inspirert av disse. For dere som ikke har 8 åringer i huset er Little Pet Shop en hel haug med forskjellige dyr , valget mitt falt på en snegle som jeg google ett bilde av, litt også fordi den ikke hadde så mange detaljer med tanke på modelelringen av den.
Tantes gull ble fornøyd og det ble tante også. Godt smakte det også så da var det full klaff på alle fronter. Jeg lagde en vanlig sukkerbrød bunn med sjokoladesmak etter tre like prinsippet, oppskriften kan du finne her.    
 
Denne gangen hadde jeg vært i Sverige på handletur før kakebakingen og jeg hadde kjøpt lemoncurd til fyll. Første laget med fyll var lemoncurd krem, og til den brukte jeg;

       3 dl kremfløte              /           3 dl de nata
    150g lemon curd          /       150g lemon curd

Vispet kremfløten til krem og vendte så forsiktig inn lemon curden . Veldig enkelt og det smaker herlig syrlig. Det andre laget med fyll var denne gangen Japp krem, også helt nydelig og også veldig enkelt. Du trenger;

       3 dl kremfløte           /               3 dl de nata
       2 store Japp            /     2 Japp Chocolate noruego

Varm opp fløten i en kjele, viktig at den IKKE koker, smelt Jappen i fløten og sett det hele kaldt i minst 6 timer eller helst over natten. Så er det bare å vispe det hele som vanlig krem og fylle kaken.
 På handleturen i det store utland fant jeg også Dr. Oetkers sukkerpasta og kjøpte noen pakker for å teste denne. Synes den var fin å jobbe med , kanskje litt for myk etter min smak. Men det gikk helt greit å farge den og trekke kaken med den. Synes også min hjemmelagede smaker bedre, men den var helt grei.
 Dekorasjonene ble denne gangen laget i både sukkerpasta og marsipan, med to ivrige hjelpere på sidelinjen. De fikk lage sine egne dekorasjoner og var kjempefornøyde, noen av dem ble riktig så fine også, så her er det fremtidige kakebakerspirer.
Jeg tok en masse bilder av kaken selvom jeg bare hadde mitt lille "ferie" kamera , men de ble ikke så værst selvom det regnet og været ikke var med meg heller. Alt i alt ble jeg veldig fornøyd med kaken , og hovedfiguren ble spart på i en boks til bruk ved senere feiring av tante gullet. Vel her får dere ett lite utvalg av de mange bildene jeg tok.

Håper den falt i smak hos dere også,om du har en Little Pet Shop fan i hus vet du hva som må gjøres.
Ha en fin bakedag videre!

2 comentarios:

  1. Så nydelig kake :) Artig.
    Er ny , dvs blir med på matblggentralen nå :)
    Opprettet nettopp min egen bakeblogg.Er ikke helt der som du er enda,og blir nok aldri en konditor:) men bakegleden er tilbake for fullt og jeg koser meg både med å lage nye oppskrifter og tradisjonsbakst:) Skal følge med bloggen din fremover.

    ResponderEliminar
  2. Takk foe det blir rent smigret her jeg sitter, glemmer liksom at det er mange der ute som ser det jeg baker naa, mens det for bare var familie og venner. Bare vent aa se snart lager du ogsaa kaker som denne , denne hobbyen er jo saa atrig. Skal kikke etter deg paa matbloggssentralen, Hva heter bloggen din?

    ResponderEliminar