miércoles, 16 de enero de 2013

Elias 1års kake

På tide med en oppdatering på kakefronten igjen,blir litt lei kakene når jeg er ferdige med dem, det er jo en del jobb og da kommer inlegget om selve kaken mye senere inn her på bloggen.Mister liksom lysten til å skrive om dem med en gang, men nå tar jeg meg selv i nakken og oppdaterer på kakefronten igjen.
Denne kaken ble laget når mammas lille prins var ett år ,altså for over to år siden nå , men han ble ikke feiret før noen uker senere da han var syk på selve dagen. Kake måtte jo mammas vakreste ha, og denne gangen ble det en sjokoladekake fylt med blåbærmousse og sjokoladekrem. Jeg begynte med å lage sukkerbrød etter 3 like oppskriften som du finner her.. Jeg brukte en 24cm form denne gangen og hadde i litt grønn konditorfarge også for at det skulle bli litt fargesprakende når vi spiste den.
                            
Neste steg var å lage sjokoladekremen som skulle dekke kaken og bli til ett av lagene med fyll. Jeg lagde en enkel sjokoladekrem , dobbelt porsjon da den skulle holde til både fyll og til å dekke kaken. Jeg brukte;

                        6dl fløte               /                 6dl de nata 
          400g melkesjokolade     /    400g de chocolate de leche

Varm opp fløten og la melkesjokoladen smelte i den, blandingen din må ikke koke. Når sjokoladen har smeltet setter du den kaldt til avkjøling. La den stå i minst 8 timer eller helst over natten. Det andre fyllet denne gangen var blåbærmousse, den smakte nydelig sammen med sjokoladen syntes jeg.Oppskriften fant jeg hos Bakverk och Fikastunder men den ble litt moderert underveis.
 Til blåbærmoussen brukte jeg følgende;

       200g blåbær              /            200g de arandanos
     2,5 gelatinblad             /           2,5 hojas de gelatina
         5ss sukker                /          5 cuhcaras de azucar 
   100g philadelfiaost       /       100g de queso philadelfia
         2,5dl fløte                 /                 2,5 dl de nata
     3ts vaniljesukker         / 3 chucaraditas de azucar avanillado

Ha blåbærene sammen med en spiseskjee eller to med vann i en kjele, ha så i sukkeret. Bløtlegg gelatinen i kaldt vann. Når blåbærblandingen koker har du i gelatinen og vaniljesukkeret , rør godt sammen og la det avkjøles i kjøleskapet. Når den er kald visper du fløten til krem , deretter visper du inn blåbærblandingen og philadelfiaosten. Om den blir litt løs la den stå litt kaldt før du fyller kaken. Slik ble kaken seende ut inni.
Deretter var det bare å starte på jobben med monteringen av kaken, først delte jeg kaken i tre og hadde i blåbærmoussen som ett lag og sjokoladekremen som det andre laget med fyll.
Deretter smørte jeg opp hele kaken med den samme sjokoladekremen, jeg bruker en slett smørkniv og en kakespade når jeg gjør dette, det funker for meg og gir et fint resultat. 
Sett så kaken kaldt en stund slik at kremen får litt tid til å "sette" seg , før du eventuelt dekorerer videre. Jeg benyttet tiden til å lage noen blomster og min lille prins sin mus i sukkerpasta. Mammas lille prins sover nemlig med en blå mus hver eneste natt , så jeg tenkte det kunne være en fin dekorasjon til kaken. Synes selv min i sukkerpasta ble temmelig lik orginalen. Eller hva sier du?
Deretter brukte jeg en Wilton tipp , og fylte resten av sjokoladekremen i en sprøytepose, deretter sprøytet jeg ut kremen etter en teknikk som jeg har sett på blandt annet flere bakeblogger og you tube. Resultatet ble fint det, jeg satte noen sukkerpastablomster der jeg begynte og sluttet med sprøytingen slik at ikke skjøten skulle synes så godt.
På toppen av kaka satte jeg den blå musa på en sirkel av sukkerpasta og pyntet med litt sølvperler rundt, vet ikke helt om jeg ble helt fornøyd med det,ble litt skjevt og rart da tiden var litt knapp. Hastverk er lastverk heter det jo, litt mere presisjon trengs til neste gang vet jeg.
Jeg brukte en penn med spiselig blekk til å tegne detaljene på musa. Alt i alt synes jeg det ble en enkel og stilfull kake til lille prinsen min. Det var stor stas å blåse ut lyset, vel og merke med litt hjelp fra storesøster.
Alt i alt en vellykket kake og det er kjapt og greit å kunne sprøyte ut dekoren istedefor å kle med sukkerpasta som er litt mere tidkrevende.
                 Håper du ble inspirert og fikk lyst til å bake nå.
                               Ha en fin dag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario