miércoles, 17 de abril de 2013

Sjokolade og rose kake

Neste kake ut var til mannen i huset ,til hans familiebursdag ,da han fylte 35 i november. Sjokoladekake var ønsket og da var det bare å sette i gang med det. Denne kaken ble fullstendig annerledes enn jeg hadde tenkt ,men synes den ble fin allikevel, da noen små hender hadde vært i skapet hvor jeg oppbevarer sukkerpastaen og dratt den ut av posen sin, så da jeg skulle bruke den var den blitt helt tørr og gikk rett i søpla. Dermed ble designen omgjort i siste sekund ,men den ble helt grei allikevel.
Kaka smakte også helt nydelig,masse sjokolade med litt syrlige bringebær er en knall god kombinasjon.Jeg valgte å lage en høy kake denne gangen og brukte to sjokoladekakebunner som jeg fant oppskriften på hos Bakverk och fikastunder. Om du vil prøve trenger du følgende til en kakebunn;

             3 egg                /                      3 huevos
          3dl sukker           /                  3 dl de azucar
          75g smør            /              75g de mantequilla
         1,5dl melk            /                  1,5dl de leche
            4dl mel              /                         4dl mel
       0,75dl kakao         /                 0,75dl de cacao
      3ts bakepulver       /    3 cucharaditas de levadura royale

Begynn med å vispe egg og sukker godt sammen til eggedosis. Smelt så smøret og bland det sammen med melken din. Rør melkeblandingen forsiktig inn i eggedosisen. Bland så alle de tørre ingrediensene dine sammen og sikt dem , jeg sikter gjerne ett par ganger ,synes kakene mine blir høyere og luftigere da. 
Til slutt vender du melblandingen inn sammen med eggeblandingen. Ha deretter røren i en smurt 20cm eller 24cm form og stek midt i ovnen på 175 grader i ca 45 minutter. Jeg brukte som sagt to kakebunner denne gangen, så du trenger altså to av disse.
Denne gangen fylte jeg også kaken med sjokoladefluff, laget på Lindts 70% mørk sjokolade. Hvordan du lager sjokoladefluff kan du lese mer om og finne oppskriften på her. Jeg brukte dessuten friske bringebær,ferdig kjøpt vaniljekrem og maltesers til å fylle kaka med.
Mellom hvert lag la jeg først på litt vaniljekrem,deretter bringebær som ble dekt med sjokoladefluff før jeg helt til slutt hadde på maltesers. Synes det er veldig godt med hele maltesers som fyll i kake , det gir en deilig krønsj når man spiser den.
Når kaker blir så høye som denne ,blir de fort veldig ustabile, jeg stikker da en grillpinne av tre ned i midten av kaka slik at den lettere holder seg sammen og ikke glir ut. Jeg klipper av ved toppen på kaka og dermed er ikke grillpinnen i veien når du skal dekorere.
Kaken ble så dekket med sjokoladesmørkrem som jeg laget etter denne oppskriften;

            250g smør             /            250g de mantequilla
             2ss melk               /             2 cucharas de leche
            3ss kakao             /             3 cucharas de cacao
       1ts vaniljesukker       /     1 cucharadita de azucar vanillado
         ca 500g melis         /            ca 500g de azucar glace

Bruk romtemperert smør og pisk inn melk , vaniljesukker og kakao først. Ha deretter i melisen litt etter litt og prøv deg frem med mengden melis du trenger. Når smørkremen har en luftig og silkemyk konsistens trenger du ikke mere melis.
 
Dette er en stor porsjon med smørkrem, den holdt både til å smøre opp og dekorere kaken med. Om du får smørkrem til overs kan den fint fryses til neste gang du lager kake. Jeg brukte så en blomstertipp fra wilton til å sprøyte ut resten av smørkremen med. Men først brukte jeg det lille av rød sukkerpasta som ikke hadde tørket inn til å lage noen roser og store hjerter av som ble festet rett på kaken ved hjelp av smørkremen.
Hjertene var husets 5 snart 6 åring sin ide, hun mente på at siden vi er kjærester så burde det være hjerter på kaken jeg lagde til pappa. Så da ble det hjerter , mamma vet bedre enn å diskutere med en bestemt liten frøken. Hjertene fikk plass på siden av kaken og rosene på toppen.
Jeg gjorde dette før jeg sprøytet ut smørkremen selvom det ikke kommer frem av bildene her , men jeg glemte å ta bilder mens jeg holdt på. Men det fungerer best å først plassere dekorasjoner og deretter sprøyte ut smørkrem når man lager slike kaker altså.
Rundt kanten oppe på kaken stakk jeg dessuten ut noen små blomster i sukkerpasta som ble pyntet med sølvkuler, litt sølvkuler på toppen gjorde seg også bra og det ble straks litt mere liv på kaka med disse.
Som sagt, selv om ikke dette var kaken jeg hadde tenkt meg i utgangspunktet , ble jeg veldig førnøyd med den allikevel. Den smakte dessuten himmelsk, var ikke en smule igjen da bursdasselskapet var over. Mannen ,selve bursdagsbarnet, var også fornøyd så da var hensikten oppnådd. Håper du fikk lyst til å prøve!
                               Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario