miércoles, 19 de febrero de 2014

Madblogger udfordringen; Supersprøe sjokolade og kokos kjeks.

For en tid tilbake meldte jeg meg på Madblogger udfordringen som er en hyllest mellom matbloggere på nettet. Ideen går ut på at du får utdelt en matblogg som du skal finne en oppskrift på, denne oppskriften skal du så spleise med en av dine egne oppskrifter og av det får du frem en ny oppskrift. Tre av ingrediensene må gå igjen fra den opprinnelige oppskriften på den matbloggen man får tildelt. Jeg fikk tildelt den danske bloggen Kage Kage Kage og begynte letingen etter en oppskrift jeg kunne spleise med en av mine egne. Valget falt på Kage Kage Kages  Supersprøde citronsmåkager som minnet meg litt om min oppskrift på Valentines chocolate cookies. Som sagt så gjort disse to oppskriftene ble spleiset sammen til disse Supersprøe sjokolade og cookies kjeks som smakte nydelig.
En ny favoritt hos meg og stor suksess her i huset. Jeg brukte faktisk hele 6 av de samme ingrediensene som Kage Kage Kage, smør,bakepulver,vaniljesukker ,mel, egg og sukker,men med litt justeringer på mengdene. Dessuten fulgte jeg nesten til punkt og prikke den samme fremgangsmåten som Kage Kage Kage hadde brukt også. Om du vil prøve deg på denne meget ferske og nylagede oppskriften trenger du følgende;

       250g smør           /              250g de mantequilla
            1egg                /                        1 huevo
       175g sukker         /                  175g de azucar
   50g brunt sukker      /           50g de azucar moreno
         240g mel            /                  240g de harina
       100g kakao          /                 100g de cacao
   4ts vaniljesukker      /   4cucharaditas de azucar avanillado 
        60g kokos           /                     60g de coco
    2ts bakepulver        /                    2ts bakepulver

Begynn med å piske smør og sukker luftig akkurat som i Kage Kage Kages originaloppskrift, jeg byttet ut noe av sukkeret med brunt sukker som det var i min originaloppskrift. 
Deretter hadde jeg i egget og pisket videre til det hele var godt blandet,akkurat som hos Kage Kage Kage. Så blandet jeg alle de tørre ingrediensene,untatt kokosen sammen i en bolle og siktet dem inn litt etter litt i smør og eggeblandingen, mellom hver gang jeg siktet inn litt av melblandingen pisket jeg godt. Til slutt vendte jeg inn kokosen.
Du får nå en litt klissete men allikevel fast deig. Deretter brukte jeg en slikkepott til å ha halve deigen over på litt bakepapir.
 Akkurat som Kage Kage Kage kjevlet jeg så ut deigen mellom to bakepapir,til den ble ca 3 mm tykk. Deretter la jeg deigen flatt ,fortsatt mellom de to bakepapirene,inn i kjøleskapet.Jeg gjentok samme prosess med den sista halvdelen av deigen.
 Kage Kage Kage lot deigen så ligge i 10 minutter i kjøleskapet , jeg lot den ligge slik ,flatt i kjøleskapet i 2 timer. Deretter er det bare å ta deigen ut av kjøleskapet og stikke ut de figurene du liker best. Jeg brukte blomster denne gangen som en hyllest til våren som snart er på vei. Avskjæret av deigen kjevler du ut igjen og legger tilbake flatt i kjøleskapet mens de andre blir stekt. 
Legg dem deretter over på en stekeplate og stek dem med en gang midt i ovnen på 175 grader i 10-15 minutter. Steketiden avhenger litt av størrelsene på kjeksene dine. De er fortsatt litt myke når de kommer ut av ovnen , la dem ligge ett minutt eller to på bakeplaten før du flytter dem over på rist og lar dem ligge der til de er helt avkjølte.
Nå kan du enten spise kjeksene som de er ,de smaker nydelig, eller du kan dekorere dem litt som jeg gjorde. Kage Kage Kage dekorerte sine med gul glasur, jeg valgte å smelte litt sjokolade og feste non-stop i forskjellige farger i midten av "blomstene". Det ble fargerikt og ga litt ekstra svung over kjeksen.
Oppbevar kjeksene i en tett boks, og de holder seg fine i en uke eller to. Det ble ca 65 kjeks ut av denne oppskriften, men hvor mange du får kommer litt ann på størrelsen på utstikkerene dine.
 Alt i alt var dette ett gøyalt prosjekt som jeg gjerne gjentar. Det er spennede å oppdage nye matblogger på nettet og det var gøy å eksprimentere seg frem til en helt ny oppskrift ved å mikse og trikse med to "gamle". At den nye oppskriften dessuten ble kjempegod var jo også ett stort pluss i boka. 
                                 Ha en fin bakedag videre!





No hay comentarios:

Publicar un comentario