viernes, 7 de febrero de 2014

Valentinetapas;Crostini med hvit geitost og ristede rødbeter,balsamicoeddik og honning

Fredag og dere som følger meg her på bloggen vet at det er tid for tapas. Denne ukens tapas er blant mine 10 favoritt tapas og den smaker aldeles nydelig. Nå som Valentine dagen står for døren har jeg laget den med Valentines vri i dag.
Uansett, prøv denne, du vil ikke angre,dessuten er den veldig lett å lage. Om du vil prøve trenger du følgende;

          hvit geitost          /          queso de cabra
            rødbeter            /             remolacha
            valnøtter            /      nueces de calefornia
             honning            /                 miel
      balsamicoeddik     /         crema de balsamico
            baguette           /              baguette

Sett ovnen din på 175 grader.Begynn med å skjære rødbetene dine i ca 0,5cm tykke skiver. Jeg brukte hele rødbeter, om du har ferdig oppskjærte rødbeter går det like bra,i annledning Valentines dagen trykte jeg så ut små hjerter av rødbetene med en liten hjerteform.
 Det er strengt tatt ikke nødvendig men kan jo være gøy å overraske noen med en liten kjærlighetsærklæring via maten. Legg så rødbetene på en bakepapirkledt stekeplate, ha over litt salt og olivenolje, og stek dem deretter midt i ovnen i 25-30 minutter til de begynner å bli sprøstekte.
 De skal fortsatt være myke i midten men de vil begynne å bli sprø rundt kantene og de forandrer litt farge som du kan se av bildet.
Skjær så baguetten din på skrå slik at du får ca 2cm. tykke skiver. Legg dem på rist i ovnen og rist dem i ca 5 minutter. Beregn en skive pr. tapas, jeg har ikke skrevet noen mål i denne oppskriften da det bare er å gange opp 2 skiver med rødbeter og 2 skiver med geitost pr.skive brød,ett godt råd, lag mange disse får bein å gå på.
 Deretter er det klart for å dele opp geitosten din i ca 1cm. tykke skiver. Igjen trykte jeg ut osten i hjerteformer, men som sagt det er ikke nødvendig. Hakk så noen valnøtter litt grovt og bruk gjerne noen kvaster med frisk timian om du har.
 Deretter tar du de nå ristede baguetteskivene ut av ovnen, legg så ett rødbethjerte og ett geitosthjerte annen hver gang på baguettskivene. Strø over litt hakkede valnøtter, og legg en timiankvast på hver tapas. Til slutt ringler du over litt balsamicoeddik og honnig og voila en nydelig tapas er ferdig. Håper du ble fristet til å prøve,følg meg gjerne på Instagram for mere inspirasjon.
                                  Ha en fin fredag videre!



No hay comentarios:

Publicar un comentario