lunes, 2 de marzo de 2015

Bursdagskake

Denne bursdagskaken er det nesten akkurat ett år siden jeg bakte,den ble laget til min nydelige svigerinne Ana på hennes bursdag. Dette var en fantasikake som jeg ble utrolig godt fornøyd med, synes spesiellt fargekombinasjonene på kaken ble kjempefine.
Bursdagsbarnet ble også fornøyd og kaken ble spist opp , så det tar jeg som ett godt skussmål.Om du vil prøve deg på en høy bursdagskake som denne trenger du to av mine vanlige sjokoladekake bunner,de finner du oppskrift på ved å trykke her.
                                                             
 Bak dem gjerne god tid i forveien og frys de ned, da blir det også betraktelig lettere å dele dem opp. Jeg pleier å dele dem opp halvtinte og da er det mye lettere å skjære rett og de smuler mye mindre. Jeg deler så den ene kakebunnen i 3 deler og den andre i to , den jeg deler i to bruker jeg som base og deretter fylles kaken og stables opp på denne.
                                   
Selve fyllet var melkesjokoladefluff, som du finner oppskrift på her på bloggen. Jeg blir aldri lei denne og absolutt alle liker den. Dessuten blir den ikke så veldig søt, og det synes jeg er helt greit , jeg er ikke så begeistret for så veldig søte kaker.
                                                          
Det andre fyllet var skogsbærmousse, denne er virkelig utolig god og min favoritt. Oppskriften på den finner du her under Valentines kategorien på bloggen.  Deretter måtte kaken som vanlig trekkes med smørkrem før sukkerpastaen får komme på. Smørkremen finner du her. 
Deretter var det bare å finne frem en rund utstikker,sukkerpastaen og tålmodigheten. Jeg kjevlet ut de fire forskjellige fargene jeg brukte,lilla,rosa,mintgrønn og gul, i sukkerpastaen ganske så tynt og begynte å stikke ut sirkler. Den lilla sukkerpastaen fikk litt mønster på seg.
 Deretter klistret jeg dem rett på smørkremen på kaken, jeg passet på at de kom i den samme rekkefølgen hele tiden og at de overlappet hverandre. Og det tok vel litt over en time å dekke hele kaken. Husk å kjevle ut sukkerpastaen din litt etter litt ellers kan den fort tørke og sprekke, altså litt tålmodighet må til her men det synes jeg så absolutt reulatet er verdt.
På toppen lagde jeg en bunn av den lilla sukkerpastaen med mønster på, deretter lagde jeg en kant rundt av små fantasiblomster i de samme fargene som sirklene på kaken. Det ble en fin bord som lagde ett skille der sirklene sluttet.
Til midten av toppen lagde jeg fire store blomster også i de samme fargekombinasjonene. alle blomstene både store og små fikk spislige sukkerperler ,i forskjellige farger,som knopper midt i.
Alt i alt var det ikke en spesiellt vaskelig kake å sette sammen og dekorere, men om du prøver deg må du huske på å ha god tid, da det tar tid å trykke ut og feste alle sirklene. Smakte godt gjorde det, bursdagsbarnet fikk blåst ut lysene og jeg var kjempefornøyd, da er det ikke mye mer man kan kreve.
Håper du likte kaken du også , om du prøver deg på å bake den eller andre oppskrifter på bloggen blir jeg veldig glad for å høre fra deg her i kommentar feltet på bloggen.
Ellers finner du meg på Instagram også, og jeg blir minst like glad for kommentarer der, man blir jo litt nyskjerrig på hvem det er som titter innom her på bloggen, og det er alltid koselig med tilbakemeldinger. Har du noen ønsker om hva du vil se mer av her ,er også de hjertlige velkomne.
                                  Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario