lunes, 16 de marzo de 2015

Rosa blomster bursdagskake

Innimellom får jeg spørsmål om å bake kaker til bursdager av folk jeg ikke kjenner, og det synes jeg både er utrolig smigrende og skremmende på samme tid.Veldig smigrende, da de som spør faktisk må synes de kakene jeg lager er ålreite, og skremmende fordi jeg blir redd for at de ikke skal like kaken , både smaksmessig og dekoreringen.Denne kaken var en slik kake. 
Jeg fikk en telefon fra en mamma som kjenner en annen mamma som har en sønn i samme klasse som min datter, og som har smakt mine kaker, og ønsket var en bursdagskake til datteren. De som kjenner meg vet at jeg har vanskelig for å si nei, selvom jeg blir litt stressa av slike kakeprosjekter. 
Datteren hadde merklig nok ikke noe ønskemål for kaken, 5 åringer pleier å være rimlig Disney eller prinsesseorienterte, så jeg ba mammaen logge seg på bloggen for å kikke og eventuelt få noen ideer. Datteren hadde da fått øye på min blå blomster Bursdagkake til svigerfar og ville ha en likedan men med rosa blomster.
 Generellt er jeg ikke så glad for å lage samme kake to ganger , så litt annerledes ble jo denne , selvom selve ideen var lik.Til selve kaken brukte jeg samme kakebunn som til Elias sin Spidermann kake. Oppskriften på den finner du her på bloggen. Kakefyllet var kun sjokolade , etter strenge instuksjoner fra bursdagsjenta. Jeg fylte derfor kaken med min vanlige sjokoladefluff, som du finner oppskriften på her,og non-stop og kinder sjokolade i biter.
Deretter ble kaken smurt opp med min vanlige smørkrem, som du finner oppskriften på her på bloggen. Den eneste forskjellen var at jeg hadde i to spiseskjeer kakao slik at det ble sjokoladesmørkrem. Deretter var det bare å feste fingers kjeksen tett i tett rundt kaken , som ett gjerde, Det går med 2 og en halv pakke med fingers kjeks til en såpass stor kake. Selve smørkremen fungerer som lim, så pass på å feste fingerskjeksene før smørkremen begynner å stivne.
Så var det bare å sette i gang å lage blomster av sukkerpasta. Jeg brukte lys rosa, mørk rosa, litt grønn og rød sukkerpasta til blomstene. Samt sukkerperler i sølv til å dekorere blomstene med. Denne gangen valgte jeg å lage en bord med like bloster mellom fingerskjeksene og selve kaken, synes det fungerte helt fint.
Ett par sommerfugler fikk også plass på kaken, og til slutt ett sølvfarget sløyfebånd rundt kaken for å holde eventuelle rebelske fingers kjeks på plass. Vel kaken ble fin synes jeg og temmelig lik svigerfar sin bursdagskake, men i rosa versjon, noe som jo også var ønskemålet. Kaken ble hentet og mitt stressnivå sank betraktelig etter levering.
Dagen etter fikk jeg en sms fra en kjempefornøyd mamma , som sa at datteren hadde vært strålende blid og fornøyd med kaken, og at det også hadde smakt godt . Og i samme slengen booket hun inn en kake til sønnens bursdag også, så da tar jeg det som god kritikk. Håper du også fikk lyst til å bake litt nå, følg meg gjerne på instagram også for enda mere mat inspirasjon. 
                                Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario