miércoles, 11 de marzo de 2015

Spidermankake

Neste kake ut får bli minstemann i hus sin 4 års bursdagskake, ønsket var ikke så veldig overraskende en Spidermannkake, så da måtte mamma gå i tenkeboksen og planlegge litt før det ble satt i gang med bakingen. Resultatet ble både mammen og bursdagsgutten veldig fornøyde med.
Om du ble fristet til å prøve, eller har en liten guttepjokk i huset som ville satt pris på en Spidermann kake, trenger du følgende til kakebunnen;

               3 egg                      /                 3 huevos
          350g sukker                 /             350g de azucar
             300g mel                   /             300g de harina
       2,5ts vaniljesukker          /     2,5 cdta de azucar avanillado
            1,5ts natron               /        1,5 cdta de bicarbonato
        1,5ts bakepulver            /      1,5cdta de levadura royale
             4ss kakao                 /                4cda cacao
             2,5dl melk                  /              2,5dl de leche
             225g smør                 /         225g de mantequilla

Begynn med å piske eggedosis av eggene og sukkeret ditt. Ha deretter alle de tørre ingrediensene dine i en bolle . Smelt smøret ditt og bland det sammen med melken. 
Pisk deretter eggedosisen videre samtidig som du har i de tørre ingrediensene og væsken vekselvis ,til du får en jevn røre. Ha den i en smurt bakepapirkledt form og stek den midt i ovnen på 175 grader i ca 30 -35 minutter. Stekepinnen skal være tørr , da er kaken din ferdig. La den avkjøles en stund i formen før du har den over på rist og lar den avkjøles helt.
Når den har blitt helt avkjølt deler du den i tre deler.Deretter er det klart for å begynne med å lage fyllet, denne gangen brukte jeg en pose med ferdigmikset jordbærmousse. Enkelt å greit , bare å følge instruksjonene på pakka og la moussen stå å stivne en stund i kjøleskapet før du fyller kaka med den.
Jeg liker vanligvis å lage fyllet fra bunnen av,men noen ganger blir tidsklemma for stor og da blir det noen lettvinte løsninger, og når sant skal sies var det ingen usmak på jordbærmoussen heller. Vinn vinn situasjon altså.Kaken ble så fylt med jorbærmoussen og friske bringebær etter ønske fra bursdagsbarnet.
Det andre laget i kaken var melkesjokoladefluff også etter ønske fra bursdagsbarnet. Oppskriften på melkesjokoladefluffen finner du her på bloggen. Husk at den må lages minst 8 timer i forveien, så det kan være lurt å lage den dagen før.
Deretter ble kaken , som vanlig om kaken skal trekkes med sukkerpasta, smurt opp med smørkrem. Jeg brukte min vanlige oppskrift som du finner her på bloggen, jeg hadde i 1 spiseskje kakao i også slik at det ble litt sjokoladesmak på smørkremen. Deretter ble kaken trekt med blå sukkerpasta.
Så var det klart for å lage selve Spidermann, det ble noen forsøk før jeg ble fornøyd , og til slutt ble det en liggende Spidermann som fikk pryde kaken. Jeg glemte selvfølgelig å ta bilder underveis, blir så ivrig at det å fotografere faller i glemmeboka. Men sluttresultatet synes jeg lignet på orginalen.
Jeg brukte en spiselig penn til å tegne opp alt spindelvevs mønsteret på selveste Spidermann. Han fikk som sagt ligge på toppen av kaka i midten av ett stort spindelvev som jeg tegnet opp med smeltet sjokolade. Om det blir flere Spidermannkaker kommer jeg nok heller til å bruke sort sukkerpasta til å lage spindelvevet , det er betraktlig mindre klissete enn sjokolade.
 Rundt kanten på kaken valgte jeg å lage en by på den enkleste måten mulig, jeg skjærte ut svarte firkanter som skulle forestille skyggen av hus og gule firkanter til vinduer. Enkelt men samtidig veldig effektfullt.Det ble også plass til noen stjerner slik at det var helt klart at det var natt i byen.
På det som ble fremsiden av kaken valgte jeg å sette på navnet på bursagsbarnet i røde bokstaver. Jeg brukte samme rødfarge som på Spidermann og trykte ut bokstavene i sukkerpasta og limte dem på kaken med litt vann.
Som sagt ble jeg fornøyd med resultatet , og den største utfordringen var å få proporsjonene til Spidermann riktige. Det tok litt tid før både bein, kropp og hode så ut som de hørte sammen. Uansett så var mammas lille gutt kjempefornøyd og da var selvsagt jeg det også.
Lysene ble behørig blåst ut,kaka spist opp og plutselig så er mammas lille gutt hele 4 år og ikke så liten lenger. Hjelp hvor tiden flyr sier jeg bare. Alt i alt ett morsomt kakeprosjekt som resulterte i en morsom kake.
Håper du fikk litt inspirasjon til å bake,og om du har lyst så følg meg gjerne på instagram også. Om du baker noe fra bloggen blir jeg kjempeglad for kommentarer her inne .
                                  Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario