lunes, 2 de noviembre de 2015

Skoleavslutningskake

Aldri så galt att det ikke er godt for noe heter det jo, og mens jeg fortvilet lette etter bilder av kakene som ble borte når minnekortet mitt gikk i stykker, dukket det plutselig opp bilder av en kake som jeg helt har glemt å blogge om. Nemlig min datters skoleavslutningskake når hun var ferdig med førskolen for 2!!! år siden.
Her i spania begynner man på skolen når man er 3, det er som en slags førskole, og deretter når man er 5/6 går man over i barneskolen og da bytter man også lærer. Denne kaken ble laget til min datters lærer som takk for 3 fine år på førskolen.
Om du har en flink lærer som trenger å bli litt ekstra satt pris på , eller om du trenger kake til mange mennesker , er denne kaken ideal. Om du vil prøve trenger du to kakebunner av min sjokoladekake i langpanne, oppskriften og fremgangsmåten på å lage denne finner du her på bloggen.
Kaken ble så fylt med en dobbelt porsjon sjokoladefluff,oppskriften på sjokoladefluffen finner du her. Du trenger altså dobbelt opp da dette er en veldig stor kake. Deretter fylte jeg den også med 3 små bokser ananas som jeg skar i biter, 500g jordbær , sjokoladeknapper og litt kokos på toppen av det hele. 
Deretter ble den andre kaken lagt på toppen , og da får du en veldig høy kake. For at det ikke skal bli for tørt, dynker jeg alltid de to kakene med riklig med appelsinjuice. Deretter ble den smurt opp med smørkrem. Brukte også dobbelt porsjon av min vanlige smørkrem, fikk litt til overs men det er bedre enn å ha for lite.
Får du smørkrem til overs når du baker, kan den fint fryses ned. Når du tar den opp til tining må du beregne god tid og dessuten pleier jeg å piske den opp igjen, men den smaker like godt altså. Så var det tid for dekorering av kaken, etter at den hadde blitt trukket med hvit sukkerpasta.
Rundt kanten på kaken trykte jeg ut tall og bokstaver i forskjellig farger  siden de tross alt hadde begynt å lære å lese og skrive de siste månedene på førskolen. Dessuten brukte jeg penner med spiselig blekk i til å skrive navnet på alle i klassen , i forskjellige farger rundt omkring på kaken.
Resten av figurene på kaken tok utgangspunkt i de temaene de hadde jobbet med i løpet av det siste skoleåret. Først ut var transport , som jeg valgte å representere med ett tog.
De hadde også jobbet med pre historien og da særlig de forskjellige dinosaurene, så da måtte jeg jo selvfølgelig ha med en liten søt dinosaur på kaken også.
Det neste temat de jobbet med var romskip og verdensrommet , så jeg lagde også ett romskip i sukkerpasta. Forøvrig var alle figurene på kaken lagd av sukkerpasta.
De hadde også lest og jobbet med boken Jorda rundt på 80 dager av Jules Verne , så den representerte jeg med en jordklode og tallet 80 klistret på den.
Det siste temaet de hadde jobbet med var dyr i jungelen , så da ble den siste sukkerpasta figuren en søt løve. Slik ble alle temaene fra hele skoleåret representert på kaken, midt på kaken lagde jeg en slik hatt som de får når de er ferdige på universitetet i Usa,de fikk også en slik på siste skoledagene alle barna.
Jeg skrev også Takk til læreren på toppen, hun ble både glad og rørt for kaken så da er jeg fornøyd også.Rundt kaken valgte jeg å dekorere fatet med knust mariekjeks, det så ut som sand og fikk representere skolegården og alle de kilovis med sand ungene har hatt i skoene etter endt skoledag.
Kaken ble spist opp så det skulle vel være ett godt skussmål. Dette er som sagt en enorm kake, men vi var 28 unger pluss circa 40 voksne alt i alt, så da går det også med noen kilo kake. Dette var også en kake det var veldig morsomt å lage, min datters lærer er en super dame så det var bare gøy å få lage en kake til henne.
Synes den ble veldig fargerik og fin også, altså ett kakeprosjekt jeg var 99% fornøyd med. Syntes jeg fikk representert godt skolen og elevene på selve kaken. Håper du fant litt inspirasjon om du skal bake kake til en lærer snart. Følg meg gjerne på instagram også om du likte det du så her.
                                    Ha en fin bakedag videre!

No hay comentarios:

Publicar un comentario