viernes, 2 de diciembre de 2016

Tapas; Oliven i gin og tonic gelatin

Fredag og straks andre søndag i advent, nå går det fort mot jul,noe jeg synes er fint.Fredag og da er det tid for tapas som vanlig her inne,denne gangen med litt juleinspirasjon. Denne tilegner jeg min kjære mamma som er glad i gin. Du vil like den selvom du ikke drikker gin heller altså,en litt utenom det vanlige tapas som passer til spesielle annledninger slik som jul.
Denne tar det litt tid å lage men jeg synes at det smaker så godt at det er verdt litt tid på kjøkkenet. Om du vil prøve deg trenger du følgende ingredienser;

             5 gelatinblad          /     5 hojas de gelatina
              250ml tonic           /          250ml tonica
               1/2 sitron             /             1/2 limon
                0,7dl gin             /        0,7dl de ginebra
       13-16 grønne oliven    /          13-16 aceitunas
             kalkunskinke         /         jamon de pavo

Begynn med å legge gelatinplatene dine i en bolle med kaldt vann. Deretter trenger du isbitformer,jeg brukte en til runde isbiter som jeg har ,men ta den du har. Ha en oliven i hver isbit.Press saften ut av den halve sitronen din og bland den med gin.Jeg brukte Beefeeter da det var den jeg hadde hjemme men her er det bare å bruke den du liker best,fritt frem.
Ha deretter tonicen i en kjele og la den varmes opp, ikke rør vi vil beholde så mye som mulig av kullsyren. Ikke la det koke opp heller,når tonicen er så varm at det begynner å dampe fra kjelen,tar du den av varmen.
Klem vannet ut av gelatinplatene og ha dem i kjelen,rør til de løses opp. Hell deretter over sitron og gin blandingen og bland det hele.Hell gelatinblandingen over i isbitformene og sett det hele i kjøleskapet til det stivner.Det tar ett par timer.
Når gelatinen har stivnet klikker du ut gelatinbitene med olivenen fra isbitformene. Tips; skjær forsiktig rundt kanten med en skarp kniv først da løsner de letter. Skjær deretter opp kalkunskinken din,picnikskinke går også bra å bruke. Jeg formet min kalkunskinke som julestjerner.
Så setter du en gelatinoliven på toppen av hver kalkunskinkebit og så er det bare å glede seg til å spise.Smaker svakt av gin og tonic,men barna her i huset spiste ett par hver altså,uten at de tok noen skade av det😉 Hvor mange tapas du får kommer ann på hvor store isbitformene dine er men jeg tipper 10-12 gelatinoliven minimum.
Kjempegode syntes testpanelet her i huset og undertegnede selv,en liten luksustapas nå i disse førjulstider,jeg må nok kanskje lage denne hjemme i jula slik at min kjære mamma får smake. Håper du titter innom her snart igjen,mere julegodt kommer.
Ha en fin førjulsfredag!



No hay comentarios:

Publicar un comentario