miércoles, 2 de mayo de 2018

Konfirmasjon - Primera comunión Emilie

Hei da er jeg tilbake igjen og vi skriver mai måned.Jeg rakk ikke med bloggingen i forrige uke da svigerfar fylte 70 år med stor feiring og jeg baker til konfirmasjon hjemme i norge om dagen.Men nå har mai måned begynt og det er høytid for konfirmasjon,for ett år siden bakte jeg som en gal til min datter Emilies konfirmasjon eller - primera comunion - den første nattverd som det kalles her i spania.Mammas vakreste jente måtte selvsagt få ett kakebord,selvom vi var temmelig mange i konfirmasjonen.Så da var det bare å bake i vei og fylle fryseren og kjøleskap med all salgs godbiter til ett digert kakebord.
Det er jo ikke første gangen jeg baker til så mange,du kan lese om flere av mine kakebord og hva det er viktig å tenke på her på bloggen. Denne gangen valgte konfirmanten selvsagt rosa som fargetema, men mammaen fikk sneket inn litt mintgrønt også.Siden jeg vet det er mange som forbereder konfirmasjon i disse tider vil temaet for mai være konfirmasjon og barnedåp for mange av de samme kakene kan jo brukes i dåp. Så i dag får dere hele kakebordet presentert slik at dere kan få noen ideer,så kommer de oppskriftene som ikke har vært publisert her på bloggen før videre utover i mai,lett blandet med noen forslag til 17 mai.Først ut er gjærbakst, etthvert kakebord med respekt for seg selv må ha litt gjærbakst.Lett å fryse ned og en vinner hos den yngre garde.
Jeg satset på en favoritt hos mine egne barn nemlig nutellakrans,oppskriften på den finner du her,den kan fint fryses ,jeg har bakt den mange ganger og jeg vet at den slår ann. I tillegg er den jo lekker å se på og tar seg godt ut på kakebordet.Jeg lagde også en stor blåbærkrans i gjærbakst,den er virkelig stor og holder til mange så kjekt å bake når det er mange gjester.
Oppskriften  på den finner du her på bloggen, og den kan også fryses selvfølgelig. Kjeks er også lett å bake og takknemlig å oppbevare når både fryser og kjøleskap er fulle. På Emilies kakebord var det rosa funfetti kjeks etter ønske ifra konfirmanten.Oppskriften finner du her,forskjellen er at deigen ble farget rosa og strøsselet jeg brukte var sjokoladestrøssel. 
I tillegg så prøvde jeg meg på noen nydelige daimkjeks,som ble farget mintgrønne som kontrast til de knallrosa,oppskriften på dem kommer i løpet av mai her på bloggen.
Til sist ble det noen nydelige fløtekjeks,de er lettbakte og i og med at det var en såpass spesiell annledning fikk de litt farget strøssel i deigen slik at de ble litt spica opp.Mye kjeks tenker du kanskje ,men tenk på at konfirmasjonen var den 22 mai her i spania og jeg tror om jeg ikke husker feil at gradestokken rundet 32 grader,så da er kjeks og iskrem en god kombinasjon.
Jeg lagde en stor gelee, mest til barna tenkte jeg, som ble pyntet med krem ,jordbærsaus og bær. Til den hadde jeg litt vaniljesaus ved siden av,men til min overraskelse ble den spist opp av de voksen, så det kan også annbefales.
Neste kake ut er den supernorske firkløverkaken, og det var faktisk den eneste kaken jeg ikke bakte på dette kakebordet.Mormor hadde med seg sjokolade ifra norge og stod for den, men jeg har oppskriften til mormor her på bloggen.
Deretter var det enda en klassiker ,som jeg har bakt i sikkert 25 år snart, men den slår aldri feil,nemlig min supergode og store eplekake,den finner du også på bloggen om du trykker her.
Deretter var det to godsaker til på kakebordet etter strenge ordre ifra Emilie ,datteren i huset og selveste konfirmanten, nemlig pikekyss eller marengs om du vil kalle det for det, selvfølgelig i rosa og mintgrønt son var fargene på kakebordet.
Konfirmanten insisterte også på mums mums,en annen favoritt hos henne ,så da bakte mamma selvfølgelig det. Oppskriften finner dere her.

En lettbakt bringebærkake ble det også plass til,jeg bakte dobbelt porsjon og hadde den i langpanne slik at det skulle bli flere biter. Den fikk noen dryss med melis også før den ble servert, men det var denne oppskriften jeg fulgte.
Ett kakebord må selvsagt ha cakepos i temafargene også,og de manglet heller ikke på dette kakebordet.oppskriften kommer senere i måneden.
Like selvsagt som at det er cakepops på ett kakebord så er det selvfølgelig cupcakes også. Jeg bakte snickersmuffins med nydelig topping på for første gang og det ble en suksess,oppskriften må dere titte innom for en annen dag.

Som bakeblogger må jeg jo prøve meg på litt nytt også og denne gangen ble det en supergod kokoskake,også den kommer det oppskrift på fremover her på bloggen.
Og sist men ikke minst den store konfirmasjonskaka som denne gangen ble i 3 etasjer for å rekke til alle gjestene,den kommer det mere om i ett eget innlegg senere nå i mai.Håper dere fikk lyst til å følge med fremover her inne både for konfirmasjon og 17 mai inspirasjon. Håper jeg ser deg her inne snart igjen.
Ha en trivlig kveld!







No hay comentarios:

Publicar un comentario